| Źródło: nadesłane
I stał się kolor… Europejscy pionierzy fotografii barwnej
Miejsce wydarzenia: Gdańsk, Muzeum Narodowe w Gdańsku/Oddział Sztuki Nowoczesnej (Pałac Opatów), ul. Cystersów 18
Zapraszamy na wykład Dominiki Sulińskiej I stał się kolor… Europejscy pionierzy fotografii barwnej: Harald Renbjoer, Jan Szczepanik i Tadeusz Rząca. Spotkanie jest częścią bogatego programu edukacyjnego, upowszechniającego wiedzę na temat historii fotografii i kinematografii, który towarzyszy wystawie Autochrom – triumf koloru. W 110 rocznicę wynalazku fotografii barwnej.
I stał się kolor… Europejscy pionierzy fotografii barwnej:
Harald Renbjoer, Jan Szczepanik i Tadeusz Rząca
Trzy różne osobowości, dwa kraje, ale jedna pasja – fotografia, a raczej chemia, fizyka i po trosze malarstwo. Pionierzy fotografii często byli naukowcami, łączącymi w swoich zainteresowaniach różne dziedziny.
Harald Renbjoer (1889–1956), pochodzący z Levanger, małego miasta w środkowej Norwegii, był chemikiem i najważniejszym pionierem fotografii barwnej w swoim kraju. W swojej pracy stosował wiele metod, w tym techniki autochromu, ale najwcześniejszą jego fotografią barwną, uważaną za najstarszą w Norwegii, jest ta wykonana w technice trójbarwnej, przedstawiająca chłopca na nartach. W 2015 roku Muzeum Zamkowe w Pszczynie zrealizowało wystawę fotografii Haralda Renbjoera.
Z kolei związany z Tarnowem Jan Szczepanik (1872–1926) oraz krakowianin Tadeusz Rząca (1868–1928) należą do jednych z ważniejszych postaci mających zasadniczy wpływ na rozwój fotografii barwnej z Polsce. Pierwszy, nazywany polskim Edisonem, był autorem ponad 50 wynalazków z różnych dziedzin, w tym maszyn tkackich, fotografii i filmu barwnego. Drugi – jako jeden z pierwszych w Polsce zastosował fotografię w kolorze. Obaj pozostają nieznani szerszej publiczności, choć Szczepanik swoimi wynalazkami wzbudzał podziw na całym świecie i zainteresowanie zarówno koronowanych głów, jak i sław, takich jak Mark Twain.
Tadeusz Rząca, krakowski przedsiębiorca i pasjonat fotografii, pozostawił po sobie blisko 200 barwnych fotografii w technice autochromu – jest to jeden z największych zbiorów polskiej wczesnej fotografii barwnej. Rząca był członkiem Krakowskiego Towarzystwa Fotografów Amatorów, swoją twórczością wpisywał się w istniejący na Kresach Wschodnich nurt propagowanej przez Jana Bułhaka „fotografii ojczystej”. W 1910 roku Rząca wydał we Lwowie album Malownicza Polska. Ziemia Krakowska ilustrowany 34 autochromami z sielskimi pejzażami miast i wsi małopolskich, między innymi przedstawiające o różnych porach dnia chaty w Bronowicach, nadwiślańskie widoki pól, krakowskie budowle sakralne i pejzaże miejskich Plant, Wawelu, targowiska na Kazimierzu i innych. Stylistyka jego prac pozwala zaliczyć go do nurtu piktorialnego. Dzięki stosowanej przez niego nowatorskiej technice barwnej fotografii Rząca stał się artystą rozpoznawalnym jako utalentowany fotograf pejzażysta, wrażliwy na specyfikę miejsc, w których bywał, świadomy dokumentalista swojego świata.
Informacje praktyczne:
- Termin: 20 lipca 2017 r. godz. 18.00 – 19.00
- Miejsce: Muzeum Narodowe w Gdańsku/Oddział Sztuki Nowoczesnej (Pałac Opatów),
ul. Cystersów 18, 80-330 Gdańsk
- Wstęp bezpłatny
Program realizowany przez Dział Fotografii Muzeum Narodowego w Gdańsku:
Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka, Mariola Balińska, Maja Bieńkowska.
Patron programu edukacyjnego: AKCJA ANIMA
Napisz komentarz
Komentujesz jako: Gość Facebook Zaloguj